Laten we er van uit gaan dat uw bedrijf fabelachtig presteert: de jaarcijfers zijn elk jaar weer beter, de concurrentiepositie wordt elk jaar beter en groter, nieuwe afzetmarkten komen als verdwaalde hongerige kinderen bij u aan de deur, alles gaat voor de wind. U wilt graag dat het zo goed blijft gaan en dat er niets verloren gaat, daar wilt u voor waken. Net als V&D wilt u da uw bedrijf 125 jaar blijft bestaan en door alle Nederlanders gekend wordt. En misschien is dat u zelfs al gelukt. En toch als we kijken naar de huidige reuzen als V&D en Hema, en eigenlijk ook Blokker, dan zien we dat zelfs bedrijven die het gezicht van het Nederlandse bedrijfsleven hebben bepaald het moeilijk krijgen. Deze bedrijven krijgen te maken met concurrenten die zich specialiseren, en daarmee klanten weglokken, ze krijgen te maken met bedrijven die via andere kanalen hun producten aanbieden zoals Bol.com die allang zich niet meer beperkt tot het verkopen van boeken, maar ook een speler op de markt is geworden van huishoudelijke producten. Dat betekent dat deze bedrijven moeten innoveren, en eigenlijk liever jaren geleden hadden geïnnoveerd om nu nog een gezonde marktpositie te hebben. Ze zijn nu al rijkelijk laat, maar misschien is er nog wat van die bedrijven te maken. En stel nu dat uw bedrijf staat waar deze reuzen jaren geleden stonden: alles lijkt soepel en goed te gaan, en gek genoeg is dit juist het moment om het bedrijf eens flink onder handen te nemen, om flink te innoveren, om de concurrentie voor te blijven en te tonen dat uw bedrijf met de tijd mee kan gaan, en misschien zelfs de trend kan zetten, misschien zelfs totaal nieuwe producten of verkoopkanalen naar de markt kan brengen. Op deze manier denkt Lean Six Sigma na over bedrijfsvoering. Wat belangrijk is voor Lean Six Sigma is om voortdurend na te denken over de efficiëntie van de bedrijfsvoering. Is het mogelijk om de klanten beter of sneller te bedienen? Is het mogelijk om de interne communicatie te versoepelen? Zijn de productieprocessen goed op elkaar aangesloten? Zijn er nog dingen die we binnen het bedrijf als verspilling zouden kunnen aanmerken? Het zijn allemaal vragen waar Lean Six Sigma zich uitvoerig mee bezig houdt. Het doel van Lean Six Sigma is niets minder dan het optimaliseren van uw bedrijfsprocessen zodat uw bedrijf niet meer doet, niet meer verspilt, dan werkelijk nodig is om de klant te bedienen. Door volgens de Lean Six Sigma methode te snijden in de productiekosten en de verspilling binnen het bedrijf weg te snijden komt er ruimte om te doen waar het bedrijf goed in is. Het bedrijf Symbol business improvement heeft zich als taak gesteld om uw bedrijfsvoering via Lean Six Sigma trainingen te verbeteren, door via die Lean Six Sigma trainingen kennis over te dragen aan het relevante personeel van uw bedrijf zodat uw bedrijf in de nabije toekomst optimaal zal presteren, tot uw genoegen en het genoegen van uw personeel. Kijkt u voor alle informatie op: www.symbolbv.nl/lean-six-sigma.

Verschillende belts van Lean Six Sigma

De trainingen van Lean Six Sigma worden in verschillende belts aangeboden. Dat gaat voornamelijk om een indeling van hoe relevant de kennis zal zijn voor de verschillende personeelsleden. Zo zal een manager die verantwoordelijk is voor door te voeren veranderingen een andere training kunnen gebruiken dan een medewerker die dagelijks in klokt, zijn werk doet en aan het eind van de dag weer uit klokt. Die laatste werknemer kan echter ook goed een training van Lean Six Sigma gebruiken, al was het om hem de basale processen van het bedrijf bij te brengen en hem daar over na te laten denken. Niettemin is er dus voor gekozen om een onderscheid te maken tussen de trainingen. Een ander onderscheid dat gemaakt wordt is op basis van opleidingsniveau, omdat we verwachten dat sommige personeelsleden met een hoger opleidingsniveau een hoger abstract begrip hebben dan personeelsleden met een lager abstract begripsniveau is ook daarin bij de Lean Six Sigma een onderscheid gemaakt. In totaal zijn er vier belts bij Lean Six Sigma:

  • yellow belt
  • orange belt
  • green belt
  • black belt

Wellicht herkent u de zwarte band van vechtsporten als judo en karate en net als in die sporten is bij de Lean Six Sigma de black belt het hoogste niveau dat wij aanbieden.

Aanmelden voor Lean Six Sigma

Als u dan graag een training van Lean Six Sigma wilt volgen, en laat ons u vast feliciteren met uw verstandige keuze, kijkt u dan op www.symbolbv.nl/lean-six-sigma voor alle relevante informatie. Hier vindt u het onderscheid in verschillende belts van Lean Six Sigma, en wat onze doelen zijn bij het geven van de trainingen. Verder zult u zien dat we door heel Nederland, maar ook in België Lean Six Sigma trainingen geven. Bijna elke week is er wel een training te volgen, die uw bedrijf efficiënter en sterker maakt, bestendig tegen alle gevaren van een markteconomie. Op die site kunt u ook via de contactfunctie contact met ons opnemen en u inschrijven voor een training. Wij zullen u van harte ontvangen, en dat niet alleen, u zult de kennis krijgen die alleen onze professionele trainers hebben en die ze graag met u delen, omdat een goed lopend bedrijf ons aan het hart gaat, en verbetering van bedrijven nog meer.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn